Welkom aan boord! > Nieuws > Nieuwsbrief Zomer 2012
 
 
 
 
 

Nieuwsbrief Zomer 2012


De afgelopen periode is er ook weer hard gewerkt door de groep vrijwilligers van de Beurtvaarder Frans Naerebout. Een hechte groep mannen en één vrouw doen er alles aan om het schip door de laatste – maar nog langdurige – fase van de restauratie heen te helpen.

Zo is er veel energie gestoken in het verder aftimmeren van de verblijfsruimte, zoals het bezetten van de afscheiding naar de opslagruimte tussen de verblijfsruimte en de machinekamer. Die wand is voorzien van in eigen beheer geproduceerde op maat gemaakte opbergkasten en dito deur en kozijn.

Daar hebben we in de persoon van Willem Dijkhuizen de vakman voor die de kennis en het noodzakelijke gereedschap heeft om zo’n klus naar behoren te klaren.

De toiletten zijn operationeel, evenals het urinoir. Laatstgenoemde moet alleen nog wat afgeschermd worden, zodat ook daar de nodige privacy wordt gegarandeerd.

De hydrofoor – die ervoor zorgt dat er druk op de waterleiding staat - is aangesloten en doet waar ‘ie  voor is gemaakt.

Voor het plaatsen van de keuken zijn al veel voorbereidingen getroffen zoals het aanmaken van de speciaal op maat gemaakte RVS achterwand. Dat wordt hygiënisch werken in de nabije toekomst!

 

Omdat de restauratie alles bij elkaar een langdurig project is, valt een deel van het reguliere onderhoud samen met de restauratie. Hierbij te denken aan bv. het opnieuw in de lak zetten van het teakhouten stuurhuis en de daglichten van de kombuis. Die zien er weer tiptop uit en kunnen er zo weer een hele tijd tegen.

Dat buiten schilderen is een specifieke aangelegenheid voor de zomermaanden, dus krijgt dat nu door een paar man alle aandacht. De twee Hannen en Bram zijn daar regelmatig mee doende.

Ook dat schilderwerk is een serieuze zaak, wil je het gelijk goed doen. Eigenlijk is al het voorwerk inhoudelijk omvangrijker dan het feitelijke schilderen of rollen, zoals dat de laatste tijd steeds meer gebeurt. Om ook dit geheel duidelijkheid te geven, heeft de projectleider Ad Jansens een ‘schilderplan’ geschreven met daarin aangegeven welke werkwijze gehanteerd dient te worden bij elk type verf en ondergrond. Daarbij zijn tevens de kleurnummers genoemd voor de diverse onderdelen van het schip. Op zo’n manier kan er weinig mis, anders dan de vele regen die we de afgelopen maanden hebben gekend.

 

Nu we zo’n voortgang maken met de restauratie, willen we het schip zo zoetjesaan ook aan meer mensen tonen. Dat kan heel gericht door deel te nemen aan de manifestatie ‘Vlissingen Maritiem’, die gehouden wordt van 24 tot 26 augustus aanstaande. We hebben ons er als stichting voor aangemeld, maar voor het zover is en we op weg kunnen, moet er nog wel het nodige werk worden verzet. De mast die keurig gepoedercoat op dek ligt, moet omhoog en in de stagen gezet. Daartoe zijn de zware spanners al in huis, maar de stagen moeten nog exact worden opgemeten en aangeschaft. Onderzocht wordt of voor deze belangrijke staalkabels een sponsor te vinden is die ons op dit punt wil helpen. Gezien de krachten die er op de verstaging kunnen komen te staan, kunnen we alleen gebruik maken van materialen van daartoe goedgekeurde, gespecialiseerde bedrijven.

De winch is inmiddels voor z’n toekomstige werking aangepast en op z’n definitieve plaats gefixeerd.

Het branden, bewerken en lassen van de zware stukken staal die hierbij komen kijken is voor rekening gekomen van Jan en Leen.  

     

Tevens is het vermelden meer dan waard, dat vanuit de groep vrijwilligers initiatieven zijn genomen om te pogen donaties bij grote bedrijven los te weken. Met name Han van der Vet heeft zich daar voor ingezet.  Het is verheugend te constateren, dat die pogingen geresulteerd hebben in een tweetal substantiële bedragen en wel van RABO bank Oosterschelde en de firma DOW in Terneuzen.

Op die wijze blijft de bodem van de kas weer een poosje uit beeld.

Ook het verkrijgen van specifieke materialen en diensten  ‘om niet’ dan wel tegen hoge kortingen is een gekend middel om het financiële plaatje van de restauratie van de Frans Naerebout rond te krijgen. Ook die inspanningen hebben geregeld resultaat.    

  

De komende tijd moeten we er wel een beetje rekening mee houden dat de vakantie wat aan de vrijwilligers gaat trekken. Merendeels zijn het wat ouderen die ook recht hebben op een paar weken ‘vrij van het werk’. Anderen komen echter weer terug, dus er blijft gewoon “ productie “ tijdens de zomermaanden. Overigens zoeken we nog naar een goede timmerman en een schilder die van wanten weet.

Heb je zin om mee te doen aan dit dankbare project, meld je dan aan. Binnen deze website staan de contacten aangegeven.


 
Stichting tot behoud van beurtvaarder De Frans Naerebout

Stichting Traditioneel Varend Zeeland
www.aubeco.nl