Nieuwsbrief Winter 2012


Terugkijkend naar afgelopen jaar,  kunnen we heel tevreden zijn met de voortgang van de Restauratie van de Beurtvaarder Frans Naerebout.

Tijdens de zomerperiode hebben we zelfs al officieel kunnen deelnemen aan een maritieme manifestatie in Vlissingen. Voor komend jaar staat trouwens een bijeenkomst gepland van de LVBHB, ( Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Beroepsvaartuig ) waar we met ons schip aan zullen deelnemen. Waren we in Vlissingen al trots om de Frans Naerebout aan de buitenzijde – toen zo goed als klaar - te kunnen tonen, komend jaar zal ook het schip van binnen zijn zoals we dat voor ogen hebben. Alleen de roef – de vroegere verblijfsruimte van het schippersgezin - zal later aan de orde komen, want de weinige beschikbare gelden zullen meer dan nodig zijn om de ruimten te vervolmaken waar we de gasten in de toekomst zullen ontvangen.

We zijn volop aan de gang om het schip tijdig gereed te krijgen.

Zo zijn alle benodigde massieve deuren apart gemaakt en heel precies afgehangen.

 


Daarnaast wordt aan de ‘natte ruimte’ zeg maar de laatste hand gelegd, voordat het geheel ook hier dik in de lak wordt gezet. De klant wil een schone, frisse toiletruimte; nou die kunnen we op alle wenken bedienen.

Naast twee aparte betegelde toiletten, beschikken we straks over een in eigen beheer geproduceerde urinoir in een omgeving die heel goed schoon te houden is.

  

Niet zo opvallend, maar daarom niet minder belangrijk is de aanleg van de CV-installatie.

De olie gestookte ketel staat in de machinekamer, maar al het leidingwerk en de radiatoren plaatsen is nog een klus van jewelste.

 


Maar de meeste tijd en aandacht gaat momenteel toch uit naar het realiseren van de catering-ruimte.

De professionele horeca achterwand is geplaatst, aangesloten, voorzien van 3 nieuwe afzuigkappen en het geheel is afgewerkt met op maat gemaakte RVS beplating. Dit deel ziet er al perfect uit.

 

 

Het aanrecht lijkt in dit stadium nog wat te zweven, maar eigenlijk is hier het wachten op de nog te produceren onderkastjes, want al het ‘loodgieterswerk’ is al klaar. Ook hier weer een op maat gemaakte RVS achterwand om van hygiënisch werken verzekerd te zijn.

Beide belangrijke werkplekken komen binnen een barruimte van waaruit de toekomstige catering zal plaatsvinden. De contouren hiervan zijn duidelijk zichtbaar daar een deel van de basisopbouw er al staat. Er komt ook nog het nodige aan het plafond te hangen, maar dat heeft nog zo z’n tijd nodig.

  

Tot slot is er op het strikt technisch vlak nog sprake van een inhaalslag, of een correctie zo je wilt.

Het betreft hier de roerstand of eigenlijk de roeruitslag.

Uit de tot heden opgedane ervaring is naar voren gekomen, dat het roer onvoldoende uitslag kent naar zowel stuur- als bakboord. De huidige uitslag in z’n geheel is slechts 64 graden en dat blijkt in de praktijk toch echt onvoldoende. Ad Jansens wil dat alsnog veranderen. We zijn op zoek naar een passende cylinder binnen de hydraulische stuurinrichting in combinatie met een langere ‘arm’.

Dit om al doende te komen tot een totale roeruitslag van bijna 110 graden.

  

Alles is alles erop gericht de gerestaureerde Beurtvaarder Frans Naerebout in de loop van 2013 officieel in de vaart te brengen. Zoals het er nu naar uitziet, gaat dat na een dikke 7 jaar van restaureren en intimmeren ook daadwerkelijk lukken.