Nieuwsbrief Winter 2013                                                                                                         

 

 

Hoewel er van een echte winter dit jaar geen sprake kan zijn, gaat ’t toch om een periode waarbij we gedwongen zijn om alleen binnen, benedendeks bezig te zijn met de afronding van de restauratie en vaar- en verhuurklaar maken van de Beurtvaarder Frans Naerebout.

Door nu de vrijwilligers binnen zoveel mogelijk afrondende werkzaamheden te laten doen, bereiken we op die manier dat we bij komend open weer in het voorjaar met z’n allen buiten aan het schilderen kunnen slaan. Dan gaat ’t in feite om onderhoudswerk, vooruitlopend op het eerste echte vaarseizoen van het schip.

Maar zover zijn we nog niet.

 

 

Zoals bekend doen we ook al het binnenwerk, het intimmeren en afwerken tot en met de kussens volledig in eigen beheer, maar er zijn klussen, die we gewoon niet zelf kunnen.

Dan is het geweldig dat we gebruik kunnen maken van de expertise van echte specialisten, zoals in de persoon van Gert- Jan Nijsse. Met een tweetal collega’s was hij zaterdag 22 februari weer bij ons op het schip om het reeds eerder in gang gezette werk verder af te ronden.

Het gaat hierbij niet om mooi plat schilderwerk, maar om ‘kunst’, want zo kan je het wel noemen, dat met kleur en nuances aanbrengen van een verfmateriaal op een geprepareerde ondergrond.

Hout- en marmerimitatie heet het werk dat hier wordt uitgevoerd.

Gert-Jan doet dit soort werk nog wel eens zelf, zoals nu ook het geval is, maar zijn eigenlijke werk ligt in het onderwijzen van de diverse technieken binnen dit specifieke vakgebied.

In het verdere verleden werd deze techniek onder andere veel toegepast om het peperdure hardhout na te bootsen. Nu is deze techniek weer in zwang omdat hardhout gespaard moet worden voor de generaties na ons. En voor ons geldt ook: we hebben geen geld voor hardhout, dus moeten we timmeren met eenvoudig plaatmateriaal en vurenhouten latten.

 

 

Er is een groeiende animo om meer van dit specialisme te weten en uit te dragen. Internationaal is er veel belangstelling; Tokio werd in 2013 aangedaan om de internationale contacten verder uit te bouwen. In het Rijksmuseum zit ook weer imitatie; en wat te denken van het Louvre in Parijs

Neen…….dit is allang geen schilderwerk meer!

Aan de hand van de keuze van de na te bootsen houtsoort, wordt de acrylverf middels pigmenten op die gewenste houtsoort aangekleurd en vervolgens op de eerder aangebrachte ondergrond gezet. Vervolgens worden daar in, gewoon met een stukje karton, op kunstzinnige wijze de ‘jaarringen’ aangebracht. Op de foto hierboven is hier een goed voorbeeld van te zien.

Het lijkt allemaal zo simpel, maar er is heel veel kennis en ervaring nodig om deze technieken aan te leren en te kunnen uitvoeren.

 

 

Op deze foto van een deel van de bar is goed te zien dat op de onderlaag de definitieve toplaag is aangebracht.

En het is echt niet in één keer zomaar goed. Geregeld wordt een jaarring nog eens wat extra aangezet of juist afgezwakt.

Dat is het Oog van de Meester.

Is het werkstuk eenmaal in orde bevonden, dan wordt met een zgn. dagkwast een teveel aan contrast gedempt.

Naast Gert-Jan was ook Marc Blom die dag aan het ‘kunstschilderen’ op de Frans Naerebout.

Hij heeft een eigen bedrijf – Jacht Onderhoud Zeeland - waar hij nog niet zolang geleden mee is begonnen. In te roepen voor alle onderhoud en schade aan uw schip.

Binnen dit kader past het dat hij zich ook alle techniek eigen maakt aangaande houtimitatie.

Nuttig voor hem en voor ons.

Na droging van de houtimitatie dient deze goed beschermd te worden. Dat doet onze Ad Jansens met z’n eigen mensen door er later een tweetal lagen twee-componenten blanke lak op aan te brengen.