Welkom aan boord! > Nieuwsbrief Zomer 2014 > Nieuwsbrief Maart 2010
 
 
 
 
 

Nieuwsbrief Maart 2010



Deze winter zal - zo zeggen de dames en heren van het KNMI - als een strenge in de boeken komen en dat hebben we in Kats wel gemerkt ook!!
We staan daar op de werf echt op een prima plek en als zodanig zijn we door de firma Kamps geweldig geholpen, maar koud dat het daar is geweest, zo de afgelopen 6 a 7 weken!!!
Hoog en droog staand op een aantal betonnen blokken steken we boven de kruin van de dijk uit en met de noorden- en oostenwind, zo direct vanaf de Oosterschelde, moest je ’s morgens wel eens doorbijten om die kant op te gaan.
Alles is koud aan zo’n stalen schip en in het ruim is er dan wel niet de wind, maar ’t vroor er wel en niet te zuinig.
Maar goed……je bent vrijwilliger, je stelt je niet te vrijblijvend op en je gaat gewoon elke dinsdag naar “ het werk “ dat toch gedaan moet worden.

Inmiddels zijn we heel ver gevorderd met de werkzaamheden die voor deze hellingbeurt op de rol stonden. We zijn zeg maar toe aan de laatste fase, voorafgaand aan het stralen en het in de epoxy zetten van het vlak en de romp.


Daarbij moet je denken aan:
* het afsluiten en dichtlassen van oude doorvoeren
* het reinigen en dichtlassen van een kluisgat
* het laatste deel “dubbelen “ van het vlak
* nagels en putten vlak buitenzijde oplassen
* nieuwe doorvoeren/afsluiters definitief aanbrengen
* verstevigingplaten aanbrengen op vlak machinekamer
* oude doorvoeren van/naar machinekamer dichtlassen
* schroefas/keerkoppeling/motor uitlijnen
* het roer weer aansluiten op het hydraulisch systeem
* aanbrengen van de transducer tbv. de dieptemeter
* bestaande waterlijn overnemen en op papier zetten
* afronden onderzoek benodigde anodes, epoxy, binder, antifouling; deze benodigdheden aanschaffen.

      

Deze werkzaamheden zijn als eerste aan de beurt voor uitvoering, zodat het schip gereed is om gestraald en behandeld te worden.

Zodra de Frans Naerebout uit de straalhal is gekomen, moeten we verder met het vaarklaar maken van het schip.
Overigens zetten we de antifouling er zelf met rollers op, nadat we een nieuwe waterlijn hebben aangebracht, rekening houdend met het inbrengen van ballast.
Daartoe is 10 ton spoorrails aangekocht, die we nog geleverd krijgen.
Zo moet het anker geheel gebruiksklaar weer worden terug gebracht en gemonteerd, zou de boegschroef moeten werken (Peter Kopmels heeft daartoe al veel voorbereidend werk verricht ), de navigatieverlichting zijn aangebracht en gaan we verder met het schilderwerk aan oa. de roef, zodat we keurig geschilderd op pad kunnen.
De teakhouten naamborden zijn al geruime tijd gereed en liggen ingepakt te wachten totdat deze op de roef kunnen worden aangebracht.
De laatste lootjes, alles bij elkaar nog een hele klus, maar ‘t gaat goed en we hebben er zin an om ook dit gedeelte goed af te ronden.

Dat we al deze werkzaamheden kunnen uitvoeren is financieel alleen maar mogelijk door de inbreng van SPONSORS, die ons steunen bij het in de vaart brengen van de Frans Naerebout in een zo oorspronkelijk mogelijke vorm. Vorig jaar hebben ondanks de economische tegenwind toch diverse sponsors ons geholpen bij het realiseren van onze plannen.
Op de pagina “ Gulle Gevers “ kunt u ze één voor één terug vinden.

Ook heeft een groter aantal donateurs de weg naar onze stichting gevonden.
Die geldgevers zijn voor ons eveneens hartstikke belangrijk, doordat de kans bestaat dat deze sympathisanten elk jaar opnieuw een donatie doen, waardoor een zekere inkomstenstroom denkbaar is.

Het ziet er nu naar uit, dat de volgende nieuwsbrief handelt over het stralen en conserveren van de Frans Naerebout en de directe activiteiten die hier betrekking op hebben.
Een belangrijke stap op weg naar volledige restauratie van deze unieke beurtvaarder.


 
Stichting tot behoud van beurtvaarder De Frans Naerebout

Stichting Traditioneel Varend Zeeland
www.aubeco.nl