Welkom aan boord! > Nieuwsbrief Zomer 2014 > Nieuwsbrief Najaar 2010
 
 
 
 
 

Nieuwsbrief Najaar 2010



Hoewel we inmiddels met de Frans Naerebout na de uitgebreide hellingbeurt weer terug zijn in Goes, is het best zinvol nog even terug te kijken naar mn. de uitgebreide schilderbeurt die het schip heeft ondergaan.

Na keuring van het vlak en de romp, is eerst het nodige herstelwerk verricht – zie hiervoor ook eerdere nieuwsbrieven - voordat we met de Frans Naerebout de straalhal van de fa. Kamps in Kats in konden. Na het afzeilen gingen eerst de stralers en daarna de spuiters aan de slag.
Het totale verfsysteem komt van de firma Rust-oleum en was qua samenstelling “ het pakkie an “ van Peter Kopmels, onze technisch adviseur. Natuurlijk hebben we ook de expertise van de werf gebruikt bij de totale behandeling van vlak en romp.


Direct na het stralen – echt binnen een paar uur – werd op de volledig kaal gestraalde romp een eerst beschermcoating aangebracht, ter voorkoming van ook maar de geringste roestvorming. 

Na de eerste grijze hechtlaag, de primer, kwam een aluminium tussenlaag, die op kwetsbare plaatsen al handmatig werd aangebracht voordat met het spuiten van die laag een aanvang werd genomen.

Als ondergrond van de finale toplaag, werd vervolgens een zwarte epoxy tussenlaag aangebracht, gevolgd door de hoogglans epoxy deklaag. Ter voorkoming van aangroei in het water is het onderwaterschip tot slot voorzien van Hempel antifouling, dat er ook is opgespoten. We zouden dat er aanvankelijk zelf met rollers op aanbrengen, maar de spuiters waren ons ook hierin ter wille, waarvoor nogmaals dank.

Dat je na zoveel werk en een dag of 8 in de straal-/spuithal een schitterend eindresultaat kunt bereiken, is goed te zien aan een detail als het achterschip. 
Waar vind je nog zo’n kontje……!!

Eindelijk en trots als pauwen hebben de vrijwilligers de Frans Naerebout weer terug gebracht naar Goes, waar het schip momenteel te vinden is aan de loswal van de firma Fundex in het havengebied. We staan op de “rol “ voor een passende ligplaats in de Houthaven, tussen alle andere oude schepen van de zgn. Bruine Vloot, maar momenteel is er nog geen plek.
Bovendien zijn er op ons schip nog buitenwerkzaamheden nodig – lassen en slijpen - die op z’n zachts gezegd niet worden gewaardeerd wanneer die worden uitgevoerd tussen schepen die daar mooi liggen te wezen.


Inmiddels hebben we al wel voor de eerste keer met de Frans Naerebout acte de presence gegeven en wel tijdens de Nationale Monumentendag. Voor die gelegenheid hebben we het schip een paar dagen tussen de Bruine Vloot in Goes gelegd en mochten we ons verheugen op een grote belangstelling. Dat geeft de burger moed voor het moment, dat de Frans Naerebout weer helemaal in volle glorie te bewonderen zal zijn.

Tot slot van deze nieuwsbrief willen we nog graag vermelden dat we een aantal prima nieuwe vrijwilligers aan het project hebben kunnen verbinden. Zo is daar Willem Blaasse een vakman in timmerwerk en Rinke Hoogesteger, die elektro technisch prima uit de voeten kan en op dit vlak de gedroomde sparring partner van Ad Janssens, onze projectleider.

Het bestuur is gecompleteerd met Herry Houg als algemeen bestuurslid


 
Stichting tot behoud van beurtvaarder De Frans Naerebout

Stichting Traditioneel Varend Zeeland
www.aubeco.nl